fortidensjelling.dk        danmarkskonger.dk        onlinephotos

Billeder og tekst fra mine rejser

onlinephotos

Havskildpadder
og
Orangutanger

26 dages oplevelsesrejse med indbygget rundrejse og ophold i Kuala Lumpur og Kota Kinabalu.
Arrangeret af Rejseeksperterne.
Fra 18/2 til 15/3-2013

klik her for større kort

Naturoplevelser gennem det nordlige Borneo

Efter tre dage i Kuala Lumpur med sightseeing, gik turen videre til Sandakan på østkysten af Sabah på Borneo. Derfra til Sepilok hvor vi så orangutanger, og en sejltur op ad Kinabatangan River ind i den dybe jungle. Her når vi frem til vores destination, Kinabatangan Riverside Lodge midt i junglen. Herfra er der udflugter længere ind i junglen hvor dyrene, såsom elefanter, krokodiller, aber og mange andre dyr kan opleves.
Efter junglen sejler vi ud i zuluhavet til Selingan Island, (Turtle Island) for at se de store havskildpadder komme op på sandstranden om natten, for at lægge æg, og vi så nyudklækkede skildpaddeunger piske hen over stranden ned i vandet.
Efter rundrejsen havde vi et ophold på et strandhotel på vestkysten, derefter på et hotel i Kota Kinabalu.

Få inspiration herunder til din næste rejse

Klik for større billeder

Kuala Lumpur
Fra hotellet "The Royale Bintang" på 16 etage var der en formidabel udsigt til byens skyskrabere, også til Twin Towers.
På sightseeing i byen hørte vi den spændende historie om begyndelsen til Kuala Lumpur, og vi var på et galleri med billeder fra før i tiden.
Vi besøgte den gamle kongepalads.
Vi var på Nationalmuseet, en moske, Independence Square, Tween Towers.
Senere på dagen gik vi til China Town, som vi boede i nærheden af. Der var smalle gader og der var livlig handel med alt.
Vi gik ind og spiste kinamad med en stor Carlsberg til.

Tween Towers, Kuala Lumpur

Kuala Lumpur

Vi flyver fra Kuala Lumpur til Sandakan på Borneos østkyst.
Vi er nu i Sabah, en del af Malaysia, som er bjergrig og bakket med store dybe huler og frodige regnskove fyldt med sjældne dyr og planter.
Vi kører ud til Sepilok Orangutang Rehabilitation Center og går ind i regnskoven ad en lang gangbro, hævet over skovbunden, og vi kommer til hvor fodringen af orangutanger sker kl. 10.00. Her var vi tæt på orangutangerne og kunne tage gode billeder af dem. Der kom 7 orangutanger frem til foderpladsen, de havde alle navne. Heldigvis kom de ikke over til os, for de er stærke og tager hvad de vil have. Vi fik fortalt at der ligger adskillige fotografiapparater rundt i området.
Det var smukke dyr og de lavede kunster ved at hænge i arme og ben og spise med hovedet nedad.

Sepilok er et rehabiliteringscenter for truede og forældreløse orangutangunger der genoptrænes til at kunne udsættes i naturen, først i reservatet, siden i vild regnskov.
Tilbage til Sandakan jetty..

Vi sejler ud i Zuluhavet og langs stranden mod syd. Senere sejler vi ind i flodmundingen
Kinabatangan River, den længste flod i Sabah. Længere oppe ad floden stopper vi ved Abai Rainforrest Lodge, hvor vi spiser frokost. Restauranten er fyldt med røde kinesiske lamper (fra den kinesiske nytår) og det så rigtig flot ud.
Videre op ad floden sejlede vi forbi en lille landsby på ca. 120 mennesker. De havde ikke strøm indlagt og deres toilet var et lille skur ude over floden, hvor de også brugte vandet til at vaske tøj i, og til at tage bad i.

Kinabatangan River

Under sejlturen, der varede 1½ time, oplevede vi en rig fugle og dyreliv i mangroven, i sumpen og regnskoven.
Den første dyr vi så var en krokodille der lå på bredden og solede sig. Vi sejlede tættere på den og fik gode billeder. Lidt efter så vi en krokodille i vandet, og vi så 2 vilde elefanter med unge, vi så næsehornsfugle, næseaber og varaner.

Krokodille

Elefanter

Vi ankommer til Kinabatangan Riverside Lodge. Vi bor i huse på pæle med gangbroer imellem og det ser pænt ud.
Efter indtjekning tager vi på en to timers river cruise for at se efter aberne der slår sig ned langs flodens trætoppe for at overnatte.
Efter cruisen var der aftensmad, vi skulle alle have charonger på, der skulle bindes om livet, så vi så nok lidt komiske ud.
Derefter var der foredrag med slideshow om hvad der kan opleves på turen.

Riverside Lodge

aber

Tidlig næste morgen 6.30 sejlede vi afsted i de små langbåde. Det havde regnet det meste af natten, men holdt efterhånden op. Vi blev udstyret med gummistøvler og var klar.
Der var masser af dyr og fugle, vi så næseaber (Probosky) og makakaber, næsehornsfugle (hornbill) og ørne. Efter en time sejlede vi ind til bredden og vi fik morgenmad i båden, sandwish, kaffe og the, æg og en appelsin.
Efter morgenmaden skulle vi på en gåtur ind i junglen som var meget sumpet og noget af vejen skulle vi hive gummistøvlerne op for hvert skridt.
Vi så mange dyrespor, men mødte heldigvis ingen vilde dyr, men vi hørte aberne.
Vi måtte holde øje med om der var slanger på grenene der hængte ned over os. Der var også giftige planter og andre med kraftige modhagere.
Efter vi havde fået iglerne pillet af os gik vi i båden igen og sejlede tilbage til vores lodge til frokost.

Batangan River

aber

Om eftermiddagen skulle vi på tur igen i den lille langbåd. Meget hurtig så vi de samme dyrearter, og vi lå stille med båden så vi kunne få gode billeder.
Så skete det, der var 24 elefanter i flokken ved flodbredden, det sker meget sjældent, og vi lå ude i floden med lidt afstand så vi kunne få gode billeder. De gik og græssede og de brummede, der kom også trompetlyde fra dem, det var et fantastisk syn, og vi lå der foran dem i lang tid mens de ryddede flodbredden for græs.

elefanter i styrtregn

Batangan River
Næste morgen pakkede vi sammen og sejlede tilbage til Sandakan.
Derfra skal vi sejle videre til Selingan Island (Turtle Island) der ligger 40 kilometer ude i Zuluhavet.
Da vi var kommet lidt fra land, trak der nogle sorte skyer op og efterhånden blev bølgerne meget voldsomme og vi blev godt våde, det var en lille båd vi sejlede i, og den var ikke lukket i siderne, så vi skulle holde godt fast for ikke at ryge ud i bølgerne.
Jeg blev søsyg og brækkede mig ned ad ryggen på ham ved siden af.
Endelig kom vi til øen og fik fast grund under fødderne, det var dejligt.
Vi tjekkede ind i vores bungalow hvor vi kunne komme til os selv efter turen over havet.
Om eftermiddagen nåede vi at komme en tur til stranden, hvor vi badede i dejligt varmt vand.
Om aftenen skulle vi ned på stranden efter mørkets frembrud, dvs. vi blev kaldt derned når der kom skildpadder op fra havet. Det var de store havskildpadder der kom op for at lægge æg, efter at de havde gravet et hul i sandet. Æggene er på størrelse med golfbolde plumpes ned i hullet. Derefter dækker de hullet til og forsvinder ud i havet igen.
Derefter overværede vi udsætning af nyudklækkede skildpadder som piskede ned over strandbredden ud i bølgerne, et fantastisk syn.

Når havskildpadden igen er forsvundet ud i havet, bliver æggene gravet op og flyttet til et beskyttet sted. Der bliver gravet et hul på 40 cm. dybde, æggene bliver lagt derned og fyldt sand på, og der bliver sat et bur rundt om, og der kommer et skilt med dato på. Sandets temperatur er afgørende for om det bliver en han eller en hun. På vores aften og nat blev der lagt 970 æg.

Der var mange varaner på øen, så vi skulle se os lidt for, men de virkede nogenlunde fredelige.
Øen er ikke stor, det tog tyve minutter at gå rundt, der er ingen veje, kun stier.
Der er kun en hane på bruseren, det er den kolde.

havskildpaddeæg

havskildpaddeunger

Næste morgen tager vi båden tilbage til Sandakan, havet er rolig, heldigvis.
I Sandakan får vi en sightseeing og vi oplever den lokale marked med frugt, kød og tørret fisk, rejer og hummer, haj og meget andet. Det lugtede ikke godt ved fiskehandlerne.

Midt på dagen kører vi til lufthavnen for at blive fløjet over til vestkysten, og bliver kørt til en god strandhotel, med en god badestrand. Hotellet hedder Beringgis Beach Resort.
Her var vi i nogle dage.

Vi flytter til hotel Cititel Express i Kota Kinabalu.
Hotellet ligger i centrum og det er dejligt, men, hotellet har meget små værelser, så den kan vi ikke anbefale.
Men byen Kota Kinabalu "KK" er en dejlig by med mange indkøbsmuligheder, spisesteder, markeder,
restauranter.

Kota Kinabalu

K.K.

Dagstur til Monsopiad Cultural Village.
Vi blev budt velkommen til Monsopiad og ført tilbage i tiden da der var uberørt jungle og stammefolket Kadazan/ Dusun boede der. Landsbyen er opkaldt efter den mest frygtede og legendariske hovedjæger og kriger Monsopiad som levede her for 200 år siden, og vi så artefakter og relikvier fra headhunting tiden, herunder sværd, kostumer og megalitter.
Vi så stammedans i flotte dragter, vi gik over floden på en halvrådden gangbro og blev vist rundt på forskellige pladser.
De pustede i bambusrør med pile, og de ramte plet. Vi prøvede også, men vi havde ikke kraft nok på, men pilen kom da lige ud af røret. Vi fik lov at prøve det hele, det var rigtig sjovt.
Vi var i et hus hvor der hang menneskerhoveder oppe under loftet, og for ca. 200 år siden skulle en ung mand have mindst et hoved hængende for at han kunne gifte sig, ellers var han stadig en dreng.

Der var stadig en medicinmand i området, men om han blev brugt hørte vi ikke om.
Vi hørte om ofringer i gammel tid, dyr blev ofret så landsbyens beboere kunne være sygdomsfrie.
En stor sten hvor der stod bambuspæle rundt om, med dyrehoveder foroven, som skræmte onde ånder væk.

hængebro

stammedans

En dag tog vi en taxa til zoologisk have og så nærmere på dyrene som vi tidligere så i vild natur, men vi kunne se dyrene på tæt afstand her.

De dage vi ikke er på tur, bruger vi i byen K.K. Vi går i de åbne markeder og i de meget store varehuse i flere etager som bugner af alt, billigvarer men også kvalitetsvarer.
Vi var i China Town, natmarkedet, søndagsmarked i Gaya Street og Filipino Market.
Går ture på havnen og Gaya Street, går på restaurant og nyder den fremmede atmosfære. Spiser aftensmad måske på en havnerestaurant mens vi nyder udsigten over havet og de mange øer.
Nogle dage var det så varmt midt på dagen at vi ikke kunne være ude. Men så var det fint med vores stamcafe og en stor Tiger øl.
Kota Kinabalu er en moderne by, men der er en del gader der endnu skal renoveres.

marked

varehus

Dagstur til Kudat Longhouse og TIP of Borneo
En tur på 600 km.
I Gombizou Village besøgte vi en Honey Bee Farm. Bistaderne var ikke nær så store som vores i Danmark, og de gav vist ikke så meget honning, selv om de kunne samle honning hele året. Der var også gummitræer som de tappede af.
Derefter kommer vi til Sumangkap Village hvor vi så hvordan en gong bliver fremstillet. De lavede gonger i forskellige størrelser, og en stor gong lød rigtig godt. De lignede gryder, men er musikinstrumenter. Gongerne blev også fremstillet i gammel tid og blev brugt ved ofringer og stammefester.
Vi prøvede at spille på et sæt med mange gonger.

bifarm

gongfabrik

Vi kører til Bavanggazo Rungus Longhouse, som blev brugt i ældre tid, men nu til turister, hvor man kan leje et værelse. Det er en meget lang hus med værelser i den ene side og åben plads i den anden side. Det meste var lavet i kraftig bambus og taget var af blade, og huset er forhøjet et par meter fra jorden, på pæle. Vi fik en kraftig regnskylle mens vi var der, og der kom ikke en dråbe igennem taget. Langhuse kan være op til 200 meter lange og 20 meter brede, og rumme 20 - 30 familier.
Der er konstrueret en trappe i begge ender af groft tilhuggede træstammer.
Det var en flot bygning.
Her spiste vi frokost, som de spiser det her, kylling i stærk sovs, bambusskud, blomsten af en bananpalme, to slags grønne blade, ris og the.
Vi kører videre til TIP of Borneo, som er nordligste af Borneo. Vi kikkede ud over havet til venstre og højre som var henholdsvis det Sydkinesiske hav og Suluhavet. Herfra er der kun kort sejlads til de nærmeste Filipinske øer.
Her var der en flot udsigt.
Vi havde en rigtig god guide og chauffør som fortalte historien om området.
Vi var godt trætte da vi kom tilbage til Kota Kinabalu ved 18.00 tiden og vi røg ind i mylretiden i byen, så det tog lang tid at komme igennem.
Kota Kinabalu har ½ million indbyggere.

Kudat Longhouse

TIP of Borneo
Gerama flodkrydstogt
På turen var vi fra syv forskellige nationer, Australien, Tyskland, Norge, Sverige, Kina, Danmark og guiden som var fra Borneo.
Vi kørte til den sydvestlige del af Sabah til floden Gerama, en lang køretur, inden vi nåede bestemmelsesstedet.
Vi fik the og kaffe og nogle mærkelige kager, men som smagte udmærket, det gjorde kaffen ikke.
Derefter fik vi redningsveste og gik i bådene og sejlede ud i flot natur. Vi så mange makakaber svinge sig højt i trækronerne og næsehornsfugle (hornbils) som kikkede nysgerrigt på de mærkelige mennesker. Vi så en del næseaber der sad og gryntede i trætoppene, vi så mange store bøfler der var ude at bade i floden.
Vi spiste aftensmad ved floden, og bagefter da det var blevet mørk, sejlede vi ud igen for at se ildfluer.
Det fik vi set, en stor mængde ildfluer som blinkede ned til os.
Det blev sent inden vi nåede til hotel Cititel Express i Kota Kinabalu.

Gerana river

bøfler
Mount Kinabalu
I dag har vi bestilt vores sædvanlige Taxa til at køre os en tur til Mount Kinabalu, og chaufføren ville gerne være guide og vise os flere andre ting på turen. Aftalt pris på forhånd, og vi var klar til flere eventyr.
Mount Kinabalu er 4095 meter højt.
Vi gjorde holdt ved et omvendt hus, hvor alting stod på hovedet, det var skørt.
På vej mod bjerget var der en storslået udsigt til Mount Kinabalu, vi kunne køre op ad en lille bjerg med udsigt til den store bjerg. Det var et fantastisk syn. Vi var over nogle skyklatter, og pludselig kom tågen rullende op ad bjerget og susede forbi os. Lidt efter var tågen væk.

Vi spiste frokost på bjerget og vi blev derefter kørt til en orkidehave som vi kikkede lidt på, og der var også kødædende planter.
Vi var inde på en lerkrukke fabrik hvor vi så fremstilling af flotte lerkrukker og vaser.
På hjemvejen gjorde vi holdt ved en udsigtspost hvor vi kunne se over hele byen K.K. Det var rigtig flot. Turen tog 8 timer.

Mount Kinabalu

Vi ville ud til en af øerne ud for Kota Kinabalu, så vi gik ned til havnen, hvor der var en jetty med livlig sejlads til de mange øer.
Vi fik aftalt en tur til Gaya Island og hvornår vi skulle afhendtes igen. Det var en lille dykkerø der ligger tyve minutters sejlads ude. Der var en dykkerskole på øen, ellers intet, vi skulle selv have vand og mad med.
Der var regnskov på hele øen, man kunne ikke gå rundt langs vandet, men der var simple stier som man kunne gå på. Vi var ikke helt tryg ved det hvis vi mødte en flok aber, eller andre dyr, så vi gik ikke så langt inde på stierne.
Der var en god badestrand med lav vand et par hundrede meter ud, så der soppede vi rundt.
Der var en øredøvende larm af cikader.
Vi kom helskindet tilbage til K.K.

Den sidste dag brugte vi til nogle indkøb i Kota Kinabalu og nyde varmen før vi skal hjem.
Vi har 17 timers flyvning med to mellemlandinger + ventetid i lufthavne før vi er hjemme i Danmark.