fortidensjelling.dk        danmarkskonger.dk        onlinephotos

Billeder og tekst fra mine rejser

onlinephotos

Bulgarien

Kina

Indonesien

7 dages rundrejse på Bali med Bravo tours, med efterfølgende ophold i Sanur, på hotel Parigata Resort and Spa.

Fra 9/4 til 30/4 2015

Rundrejsen med Karang, en dansktalende balineser.

Efter den første overnatning falder vi hurtigt ind i balinesernes rolige tempo. Fra vores første hotel i Kuta kører vi langs den sydlige kystlinie til det vestlige Bali, hvor vi overnatter i Pemuteran.
Derfra videre til Lovina - Ubud - Candidasa - Sanur.

Vi besøger danskeren Mads Langes grav som var en stormand på Bali, med handelsforbindelser i et større område. Mads Lange er født i Rudkøbing på Langeland.

Vi stoppede op ved farverige markeder, hvor vores udmærkede guide fortalte om deres frugter, og vi fik masser af smagsprøver, og en masse viden. Vi så hvordan de laver offergaver med blomster i palmeblade, som alle hinduer køber og lægger ud i deres små offerhuse, som ses overalt.

Men det er trist at se, hvor snavset her er, også på markedet.

Vi stoppede ved Templet Taman Ayun, som var en oplevelse. De mange bygninger med flotte tagkonstruktioner.

Vi så pa flotte risterrasser, omkranset af bananpalmeskove, og i baggrunden kunne vi se den tropiske nationalpark Taman hæve sig op i horisonten.

Vores frokost fik vi ved opstillede borde på plænen ved stranden på et hotel resort, et rigtigt skønt sted under et stort træ med udsigt over Det Indiske Ocean.

Turen gik videre til en gummiplantage, hvor vi så hvordan de skar en rille i træstammen så gummisaften fra træet løb ned i en beholder.
Vi var på fabrikken og så hvordan man valsede gummiet til tynde brede flader, og hvordan man sorterede det i kvaliteter.

Vi kom til en plantage med kokospalmer, og store kokosnødder. En balimand kravlede, eller rettere, gik op ad stammen uden sikkerhed, op til toppen, omkring 15 meter. Han skar en flok kokosnødder ned og vi smagte saften, og spiste det hvide kokos.
Vi smagte også en cacaobønne.

Her til morgen er der mulighed for snorkling, senere var vi ved varme kilder med svovlholdig vand, hvor man kunne bade.

Vi var på en perlefarm, hvor man havde østers i bure ude i havet. Vi så hvordan de podede østers så perlen fik en bestemt farve.

I dag står den på delfinsafari, så vi var tidlig oppe. Vi skulle se delfinerne springe, og vi sejlede ud i små catamaranbåde med plads til fire personer.
Vi var heldige flere gange at vi havde delfinerne ved siden af os. Det var en oplevelse, og det var en meget vellykket tur.

Så gik det op ad et bjerg til nogle vilde aber, men vi skulle ikke komme for tæt på for de var frække og lavede kunster.
Vi stoppede ved et vandfald med navnet Gigit, som var meget flot.

Endnu en gang fik vi smagsprøver af fremmedartede frugter ved et marked, og der fulgte en fortælling og historie med, som vores guide leverede så flot.

Herefter så vi et meget flot tempel, der lå ned til en sø. Templet hed Vandgudens Tempel og havde de karakteristiske balinesiske tempeltage i mange etager.

Turen gik videre til Ubud, Balis kunstmekka, og vi var inde for at se den specielle og berømte kecakdans.

Vi kører ad små veje, forbi risterrasser der er så flotte som postkort.

Vi kører op mod Kintamani-krateret og nyder udsigten over Batur-vulkanen i 1.717 meters højde.
Her får vi udleveret mountainbikes og cykler afsted. Vi cykler gennem flere byer, og gør holdt nogle steder. Et sted var de lokale ved at forberede en bryllupsfest, og da vi kørte derfra, begyndte det at styrtregne, og vi blev meget våde.

Vi besøgte et sted hvor der var billedskærer, og vi så deres flotte figurer i forskellige træsorter.

Vi skulle ud at se på forskellige træer og buske, f.eks.kaffebusk-kaneltræ-kakaobusk-papaya-vanilie slyngplante-kærlighedstræ med frugt-mango-og flere.

Vi besøgte en skoleklasse med 11årige elever, og de sang for os og bagefter kunne vi snakke med dem. Det var en
skole der slet ikke nærmede sig danske forhold, men eleverne var glade.

I byen Klungkung, der var en af de sidste kongedømmer på Bali, ser vi det gamle kongepalads. Vi så den gamle højesteret, Kertagosa, som var en stor åben pavillon, hvor der var lavet imponerende loftmalerier, der blandt andet beskriver de grusomme straffe, som fanger led før i tiden.

Vi var på sejltur med catamaran til øen Nusa Lembogan. Ude i havet kunne vi gå ned under overfladen, hvor vi kunne se gennem vægge af glas, på fiskene som svømmede rundt.
På øen så vi hvordan man behandlede tang til fødevareindustrien

Alle aftener i Sanur kikkede vi efter underholdning til aftensmaden. Der var mange restauranter, som alle var udendørs, og nogle med musikunderholdning, balinesisk dans, andre med de gamle dragefigurer/masker som underholdning. Det var meget hyggelig.

En dag fandt vi en taxa hvor chaufføren kunne lidt dansk. Vi ville se havnen i Kuta, og vi kørte derhen. Der lå så mange fiskerbåde, så langt man kunne se, og der blev arbejdet på bådene.

Vi kørte til et marked, hvor vi gik rundt og kikkede på de mærkelige ting, og fortsatte til stranden hvor vi spiste frokost på en af de mange restauranter.

På vejen hjem til Sanur gjorde vi holdt for at se en tømrervirksomhed. De havde fine træsorter, men med hensyn til maskiner blev vi sat mange år tilbage

Stranden ved vores hotel var ikke særlig indbydende, der flød med plastik og andet, så vi gik gerne til en af siderne, hvor der var renere.

På gaderne i Sanur var der mange taxaer, og når de passerede turister, gav de et kort dyt, for at gøre opmærksom på deres tilstedeværelse.

Bali er et rigtigt flot og kønt ø. Der er meget grønt, meget naturskønt, og så har Bali en masse dejlige frugter, der smager rigtig godt.
Og det hele foregår i en rolig tempo.
Vi havde en rigtig god ferie her.